Här hittar du våra vanliga frågor och svar. Om du har några frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Beställning:
1. Beställningsanvisningar för färskvaror
Färska bröd och bullar skickas alltid på måndagar. För att din beställning ska kunna skickas på måndag, vänligen gör din beställning senast torsdag klockan 12.00 (finsk tid). Beställningar som kommer in efter detta, som innehåller färskt bröd, skickas följande veckas måndag. BESTÄLL FÄRSKA PRODUKTER MED EXPRESSLEVERANS! På så sätt kan vi garantera färskheten av bakverken vid leveranstillfället.
2. Finns det inte produkten jag söker i ert sortiment?
Om du inte hittar den produkt du söker i vårt sortiment, kan du kontakta oss så ska vi se om det är möjligt att lägga till den i vårt sortiment. Oftast går det bra! Observera att det kan ta några dagar innan nya produkter finns tillgängliga i webbutiken.
3. Jag skulle vilja beställa hela försäljningspartier / lådor, är det möjligt?
Om du har behov av en större mängd, kontakta oss på sales@exportsfromfinland.com så kan vi göra ett återförsäljaravtal fall för fall.
4. Kan jag beställa från Suomikauppa som en present till en vän i Finland eller utomlands?
Du kan välja en separat faktureringsadress i kassan under betalningssteget. Gåvor strävas alltid efter att levereras med minimala prisuppgifter.
Om du vill kan vi lägga till en presentmeddelande till paketet för mottagaren. Meddelandet kan lämnas i kommentarsfältet vid kassan.
5. Måste jag betala tullavgift?
Möjliga tullavgifter ingår INTE i våra priser. Kontrollera tullavgifter och begränsningar för leveranslandet innan du beställer. Vid leveranser till EU-länder ingår skatter enligt destinationens lagstiftning i beställningens pris. För sändningar som går utanför EU har inga skatter beräknats.
6. Kan jag betala först när jag har fått produkterna?
Om du bor i ett euro-land kan du välja Klarna Betala senare som betalningsmetod. Annars kommer Suomikauppa att påbörja behandlingen av beställningen först när betalningen har mottagits eller i fallet med banköverföring när vi har fått kvittot på betalningen. Vi tar bort beställningar från systemet som inte har betalats efter 7 dagar från beställningen.
7. Kan jag beställa den här produkten till mitt land?
Kom ihåg att kontrollera leveranslandets begränsningar innan du beställer för säkerhets skull. Ibland upptäcker vi en exportbegränsad produkt innan vi skickar, men det är bra att bekräfta varje lands praxis innan du gör en beställning. Landspecifika begränsningar finns till exempel här.
8. När skickas min beställning?
Behandlingen av beställningen tar 1-3 vardagar från det att beställningen kommer in. Om beställningen innehåller färskt bröd och görs före torsdag klockan 12.00 (finsk tid), skickas beställningen följande måndag. Beställningar som görs efter detta och innehåller färskt bröd flyttas till måndagen därpå.
9. Jag glömde en produkt i min beställning, vad kan jag göra?
Om du vill lägga till produkter i din beställning och redan har skickat beställningen till oss, kan du kontakta oss via e-post på info@suomikauppa.fi. Observera att om produkter läggs till beställningen, flyttas beställningen från "behandling" till "i kö" tills de tillagda produkterna har betalats. För att lägga till produkter i beställningen debiteras en hanteringsavgift på 7,50€ utöver produkt- och fraktkostnader.
10. Saknas en produkt i min beställning eller är den felaktig?
Ibland kan det uppstå fel vid plockning av beställningar och en produkt kan vara felaktig eller saknas i beställningen. I detta fall, vänligen kontakta oss via e-post på info@suomikauppa.fi. Vänligen ange ditt ordernummer samt de saknade eller felaktiga produkterna i ditt meddelande, gärna med bild. Produkterna kommer att krediteras eller skickas om igen beroende på situationen.
11. Jag fick en återbetalning till mitt konto, varför?
Om en produkt inte är tillgänglig, strävar vi efter att kompensera dig för produkterna redan innan beställningen skickas.
12. Kan jag beställa choklad även på sommaren?
Suomikauppa.fi levererar beställningar till upphämtningsställe eller till önskad adress i samarbete med flera kurirföretag. Leveranser skyddas inte särskilt mot värme, t.ex. med värmeisolerande material, så det finns en möjlighet att chokladprodukter smälter i värmen om de utsätts för värme under transporten eller vid upphämtningsstället. Suomikauppa.fi ansvarar inte för smält choklad.
13. Varför ser produkten jag fått annorlunda ut än på sidorna?
Produktbilderna är referensbilder och den slutliga produkten kan se annorlunda ut. Vi strävar efter att hålla produktbilderna aktuella och så nära den verkliga produktens utseende som möjligt, men det är möjligt att det har blivit kvar en bild av produktens gamla utseende på våra sidor.
Leveranser:
1. Levererar ni till mitt land?
Vi levererar paket nästan överallt i världen! Om du inte hittar destinationslandet i listan, vänligen kontakta kundtjänst.
2. Hur vet jag fraktkostnaderna för mitt paket?
Fraktkostnaderna varierar beroende på paketets vikt och leveranssätt. Du kan se fraktkostnader och leveransalternativ i kassan efter att du har lagt till leveransadressen.
3. Hur bestäms fraktkostnaderna?
Fraktkostnaderna för beställningen består av beställningens vikt eller volymvikt, hantering av beställningen, förpackningsmaterial samt det valda fraktalternativet. Leveransen prissätts utifrån det valda fraktalternativet, destinationsadressen och vikten eller volymvikten (1 m3 = 250 kg).
Produkter med stor volymvikt är till exempel lätta men tar mycket plats och förpackningsmaterial, såsom; chips, torkat bröd, flingor, kärl, glasprodukter samt vissa säsongsprodukter, som julbelysning och halmdekorationer.
Även materialet som produkten är förpackad i påverkar dess vikt. Till exempel väger en produkt som innehåller 400g sylt, med glasburkar, 714g när den vägs. Utöver detta behöver produkten förpackningsmaterial runt omkring för att nå fram oskadd, vilket också bidrar till att öka produktens vikt.
4. Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?
"Leveransen av beställningen till mottagaren tar normalt 1–14 dagar beroende på valt leveranssätt, handläggningstiden för beställningen och tillgången på produkterna."
Leveranstiden för beställningen består av två delar; handläggningstiden för beställningen samt transporttiden för sändningen. Den normala handläggningstiden för beställningar är 1-3 vardagar. Vi behandlar inte beställningar på helger eller helgdagar. Du kan se leveranstidsuppskattningar på sidan Leveranser.
5. Var kan jag följa paketets spårning?
När din beställning är klar kommer vi att skicka en bekräftelse till din e-post där du också hittar en länk för att spåra leveransen. Kom ihåg att även kontrollera skräppostmappen, ibland hamnar automatiskt skickade e-postmeddelanden direkt där.
Användarkonto:
1. Jag har glömt mitt lösenord eller användarnamnet fungerar inte
Om du inte har loggat in på ditt användarkonto före augusti 2020, måste du tyvärr registrera dig igen.
I fall av användarkonton som skapades före oktober 2022 kan det vara nödvändigt att aktivera ditt konto igen efter uppdateringen av butiken. Klicka på "Glömt ditt lösenord?", så skickas ett nytt lösenord till din e-post och du kan använda ditt konto. Om detta inte fungerar, vänligen kontakta kundtjänst så skickar vi en ny aktiveringslänk till dig.
Om du har glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt lösenord genom att klicka på "Glömt ditt lösenord?"
2. Är det säkert att handla i Suomikauppa?
"Kunduppgifterna på Suomikauppa.fi är konfidentiella. Suomikauppa.fi ansvarar för korrekt hantering av de uppgifter som Användaren lämnar och för att skydda Användarens integritet."
Vi använder en krypterad anslutning (SSL) för all webbtrafik där användardata överförs. Du kan vara säker på att ingen utomstående får tillgång till dina uppgifter när du ser lås- eller nyckelsymbolen som tecken på en krypterad anslutning i det nedre högra hörnet av webbläsarfönstret eller i det högra hörnet av adressfältet (beroende på vilken webbläsare du använder). Mer information om dataskydd.